Üdvözlünk a színfalak mögött, a Múzeumtúrán!

Röviden rólunk:


Kisvasutunkat 2017 év nyarán kezdték létrehozni az Erdei Vasútért Egyesület tagjai. Céljuk a hosszú évek során összegyűjtött tárgyi emlékek és muzeális vasúti járművek bemutatása múzeum és kipróbálható gördülő múzeum formájában. Így született meg a Gödöllői Kisvasút koncepciója. Nálunk járva egy utas visszakapja azt az érzést, amit 100 évvel ezelőtt működő kisvasutak nyújtottak. Közben a vasúti pálya funkciót is nyert, mivel célunk az Arborétum felett található Csemete-rétről az Arborétumon keresztül levezetni a vonalat Gödöllő Állami Telepek MÁV megállóhelyig 2 kilométeres hosszal, ezzel megteremtve a kisvasút és a Gödöllői Erdészeti Arborétum tömegközlekedéssel való megközelíthetőségét. Jelenleg ebből 450 méternél tartunk mely hétről hétre hosszabbodik.

A vasúti pálya és a járművek építésekor, felújításakor törekszünk a muzeális szempontok betartására. Nem a kényelem és a sebesség az elsődleges szempont, hanem a hangulat megőrzése, ami 100 éven keresztül jellemezte ezeket a kisvasúti üzemeket, természetesen a mai kor műszaki elvárásainak megfelelően.

Járművek

Járműveink a magyar ipartörténet muzeális darabjai. Legidősebb járműveink több mint 100, a legfiatalabb is közel 50 éves. Gyűjteményünk főként kétféle ipari ágazatból származik. Erdőgazdálkodásból illetve bányaművelésből.

Mozdonyok:

  • El-9 típusú bányamozdony. Akkumulátoros villanymozdony. 1972-ben készült Németországban ipari körülmények között. Hazai bányákban elterjedt darab volt. A mienk Dorogi szénbányák, lencsehegyi bányájából származik. Érdekesség ugyanott és hasonló időben készült, mint a Gödöllőn futó HÉV szerelvények.
  • Karlik típusú bányamozdony. Akkumulátoros villanymozdony. Ezeket a gépeket körülbelül az 1920-as évektől változatlan műszaki tartalommal és külsővel gyártják Németországban és Oroszországban a bányalovak kiváltására. Érdekesség: Kárpát medence egyetlen működő képes példánya nálunk van.

  • Ue28 dízelmozdony. Feltehetően valamikor az 1950-es években készült Magyarországon. Manufakturális körülmények között készült körülbelül 50 társával együtt erdőgazdaságok, üzemek, téglagyárak iparvasútjainak részére. Működőképes formájában az országban már csak 2 darab maradt. Mienk Szentesen, majd később Kemencén szolgált. Az elmúlt években teljes felújításon/restauráláson esett át. 

Személykocsik

  • 2 tengelyes személykocsik. Feltehetően az Osztrák Magyar Monarchia idején működő üzemben készültek. Szegecselt szerkezetük és a század elejei gyártásról tanúskodik. Teherszállításra készült, mi alakítottuk át személykocsivá a korabeli vadász kocsik jellegére. Diósdról érkeztek hozzánk.
  • DM-12 népes személyszállító kocsik. Ezek a járművek mélyművelésű bányák számára készültek bányászok szállítására Csehszlovákiában. Hozzánk 3 db került a felvidéken található garamszentistváni bánya felszámolása során járműmentés keretében. Ezek teljes felújítás után zárt személyszállító kocsiként állnak üzembe, ami eső esetén is komfortos utazást biztosít az erdei vasúton.